Annons:
Etikettöppen-grupp
Läst 2144 ggr
skaujentas
2008-10-01 08:52

For strenge krav for å kunne annonsere kull?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hei!

Jeg vil gjerne høre hva dere mener om dette?

Jeg syns ikke at kravet skal være at begge foreldrene har blitt stilt og minst oppnådd 1 EX1. Jeg skjønner motivasjonen bak dette, å prøve å skape en hvis kvalitetssikring. Men det er mange flotte avkom som kun er solgt til kos og aldri er stilt som absolutt bør og kan brukes i avl. Jeg syns at i dag brukes de samme hannkatt igjen og igjen og igjen….dette vil resultere i det lange løp innavl og en homozygot genbase.

En homozygot base er den største trusselen mot sunne katter!!!! En hetrozygot genbase er den beste beskyttelsen. Altså bør oppdrettere bruke så mange forskjellige hannkatter på sine hunnkatter som mulig i et område.

Dette er et tankekors!!!!

2 hannkatter og 2 hunnkatter vil sammen gi sine avkom LIKE stor genetisk variasjon til neste generasjon som 1 hannkatt og et UENDELIG antall hunnkatter. I boken "kattuppfödning står det at en bør prøve å unngå avlsmatadorer og at hver rasering bør sette opp en oversikt over hvor mye enkelte hannkatter brukes i avl.

Uansett tanken min er at mange hannkatter som kunne ha blitt brukt i avl blir det ikke fordi de ikke stilles ut. Og fordi de ikke er stilt betyr ikke at de ikke er gode nok. Derfor skulle jeg ønske at det kravet om å stille foreldrene til kull for å få annonsert skal bort. En kan jo da si at jo, men om du vil bruke hannkatten så ta den med på en utstilling. Men det er ikke sikkert at eierne vil det og siden katten ikke er vant til å gå på utstilling kan du få problemer og måtte trekke katten. Kanskje må du stille flere ganger fordi du møter hard konkurranse osv.

Et eksempel er min Iver. Han har ikke bedre enn EX2, men det er fordi de 3 gangene han har blitt stilt så har han konkurrert mot en annen hannkatt som ble BIS alle gangene. Iver tapte heller ikke soleklart med på håret hver gang. Iver er en fantastisk hannkatt det tør jeg påstå, men ifølge kriteriene til NU kan jeg ikke få annonsere hans kattunger fordi han har ikke oppnådd 1 EX1. Ikke vil jeg stille ham lenger heller fordi han er blitt så fertil så den biten har jeg gitt opp…

Det jeg prøver å si er at jeg syns NU skal oppfordre til bruken av så mange hannkatter som mulig. Hva syns dere?

Legger ved et bilde av min IverSkrattande

Annons:
skaujentas
2008-10-01 08:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jeg legger ved 1 bilde til av Iver 9 mnd og 7kg

skaujentas
2008-10-01 08:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Og et siste..

bare for å vise at han er en NFO med sterke kvaliteter!

skaujentas
2008-10-01 09:00
#3

En annen ting er at NU sier heller ikke noe om når EX1 skal oppnåes. EX1 på en kattunge sier egentlig ikke noe om hvilke kvaliteter den får som voksen…

Kronängens
2008-10-01 09:35
#4

Jag tror att det står att föräldrarna minst måste ha uppnått EX (dvs minst 86 p), inte ex 1.

Ex 2 eller ex 3 går också bra. Det skulle innebära att Iver är godkänd.

SirMaxwells
2008-10-01 09:49
#5

Susanna har rätt, det räcker med excellent så Iver är "godkännd" Glad

LittleL
2008-10-01 12:01
#6

Det du tar upp är en viktig sak som inte kan säga för många gånger. Använd så många hanar som möjligt och låt dom inte få så många kullar. Är så tråkigt att man än idag ser uppfödare använda samma hane om och om igen. Verkar som om kunskapen saknas trots att en del av uppfödarna hållt på länge. Eller också är det helt enkelt så att hanen fått fina avkommor och varför sluta med ett vinnande koncept?? Kör så länge det håller….

Vore intressant att veta när NI att en hane blir en matadorhane??

/Sylvia

Annons:
skaujentas
2008-10-01 12:10
#7

Okei da er det jeg som har bommet. Syntes så tydelig å huske at det stod EX1Tyst

#6 Men jeg er så enig med Sylvia. Det vriker som om hvis en hannkatt har gitt fine kattunger så "hiver" alle seg på og skal bruke den samme. De gjorde et interessant eksperiment i nord-norge for en del år tilbake. De fulgte opp de kombinasjonene de hadde tro på og så på hvor bra de var 1 år gamle og det samme gjorde de med samme antall kombinasjoner en ikke hadde så stor tro på. Og gjett hva resultatet ble…nemlig i de kombinasjonene en hadde stor tro på ble ikke kvalitetet nødvendigvis så veldig mye bedre og de kombinasjonene en ikke hadde noe tro på ble de bedre enn en forventet.

Så jeg skulle ønske at oppdrettere der ute våget å prøve litt andre hankatter og lære seg å se på stamtavler og vite hva som ligger i de forkjellige linjene.

I mine øyne blir en hannkatt en matadorhane når han blir over representert med avkom som går videre i avl! det er viktig å huske at en hannkatt som får mange avkom ikke nødvendigvis har mange som går videre i avl og det er det som teller.

Eller hva syns dere?

Skrattande

skaujentas
2008-10-01 12:16
#8

TystJa en ting til Iver vil nå bli kastrert. Jeg har prøvd å spørre andre om de vil låne ham i avl, men ingen vil. Hvorfor jo det jeg alltid får høre er at "bare han hadde hatt større ører" Han har ikke små ører, men medium og en svak hake ellers er han nærmest perfekt i mine øyne. FlörtJeg syns nesten det er litt "skummelt" at ører skal telle så mye. Begge hans foreldre har svære ører så det er fult mulig for ham å gi store ører til neste generasjon. Han har en spennende stamtavle og er virkelig stor og har en ekstrem benstamme, snill og god, sunn og frisk.

Ja ja til uka er han kastrat for jeg orket ikke å holde ham ukastrert for ingentingObestämd

Et lite hjertesukk….Flört

Mulan
2008-10-01 13:10
#9

Ganska intressant diskussion. Själv upplever jag att öron är en stor utslagskraft i mångas parningsplanering o avelsarbete. Tofsar står högt upp på priolistan och likaså storlek på öronen. Lite trist, men kanske en bieffekt av att man premierar öron så mycket på utställning? Ganska intressant är också att öronfixeringen sker mest häruppe i norr, åker man ut i Europa så har katterna ofta betydligt mindre öron..

mvh Malin

skaujentas
2008-10-01 18:52
#10

#9 Jeg tror du har rett i det! Ørere vektlegges mye mer enn de 10 poengene de har. Jeg er enig at korrekte ører rett plassert forsterker ansiktskjellettets form og gir en helhetlig ramme på det en veldig sterkt forbinder med skogkatten, men kropp er tross alt 25 poeng, altså 15 poeng mer og derfor bør en bedre kropp alltid slå ører, men det gjør den aldri…..

Pels er også mer poeng på 25 poeng der også og faktisk har halen 10 poeng så en lengre hale skal i teorien veie opp for dårligere ører….Hvor mange ganger hører vi at dommerne vektlegger en halelengde og form? Skogkatten begynner å få kortere og kortere hale syns jegObestämd

Mulan
2008-10-01 19:04
#11

#10 Ja, svansen är kort på de flesta stora stjärnor på skogkatthimlen.. Men nästan samtliga har rejäla öron och tofsar.. Flört Spännande diskussion! Frågan är om vi avlar för att vinna på utställning?

mvh Malin

skaujentas
2008-10-01 19:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11 jeg tror nok mange avler for å vinne ja. men jeg tror en skal være ærlig og innrømme at vi alle syns det er gøy å vinne. Det vanskelige er å allikevel tenke fornuftig i avl og ikke glemme helheten. Mange underer seg nok litt over hvor vidt forskjellige typer skogkatte jeg har kjøpt og satt sammen, men det er fordi jeg håper til slutt å få samlet alle de gode egenskapene i noen få avkom. Katla er 1 generasjon fra en plan som jeg har fulgt over 4 år. Da er det ekstra morsomt når jeg kommer på utstillinger og får så god kritikk av henne. En dommer bare så på henne og sa hun er perfekt mer er det ikke å si. Jeg finner ingeting å trekke på henne.

Det flere glemmer tror jeg er at en kan ikke avle etter det som er "på moten! i utstillingsverden. Motebølgene kommer og går så fort at det nytter ikke!

Legger ved et bidle av henne fra utstilling 6 mnd og 4kg.

S-Pax
2008-10-01 21:22
#13

Som några skrivit ovan så är det utställd med en excellent bedömning som gäller. Tänkte att jag skulle förklara lite hur vi tänkte när vi satte detta som krav för att få annonsera kattungar.

Det första är att katten ska ha fått en bedömning och uppnått vissa kvalitetskrav (som egentligen inte är så höga).

Det andra är att katten ska klara av att ställas ut rent temperamentsmässigt.

Det tredje är att vi tror att genom att ställa ut sin katt åtminstone en gång så finns det möjlighet att lära sig en del genom att titta på andra katter, lyssna på domare, kanske komma i kontakt med andra uppfödare och prata med andra utställare.

Kraven vi har satt upp för annonsering är självklart något som gärna får tas upp till diskussion om det är så att ni medlemmar inte tycker det är bra att ha de kraven som finns.

Ibland kanske man uppfyller villkoren för att få annonsera och ibland av olika anledningar gör man det inte. Vi kunde tex inte annonsera ut vår förra kull eftersom pappan inte var HCM-testad.

När det gäller öronen kan jag bara hålla med. Även fast de flesta man pratar med säger sig prioritera form och placering på öron framför storlek så är det tyvärr ofta inte så domarna prioriterar. Där är det storlek som gäller.

Antar att det där med att storleken inte har någon betydelse inte alltid gällerFlört.

/ Charlotta

Annons:
skaujentas
2008-10-01 22:31
#14

#13 ja jeg ser dine gode argumenter. men om det er en hannkatt som er solgt til kos så tviler jeg på at de vil bli med på en utstillingen. Og jeg møter en del som ikke vil at de skal stilles heller. Og en annen ting er at det er ikke sikkert at de takler det å bli stilt i voksen fertil alder når de aldri har blitt vendt til det fra de er små.

At en katt da ikke takler en utstilling vil jeg si ikke betyr at de har dårlig temperament som ikke bør avles på. Jeg pleier å si at utstilling er ekstremsport for katter. Akkurat som en god del mennesker ikke takler å hoppe i fallskjerm så takler ikke alle katter det å bli stilt. Du setter kattene i en setting som for dem er helt unaturlig og stride mot alle deres instinkter.

Det kan også være en fase de går igjennom.

Min Julia er et eksempel på det. Som ung gikk det ikke å stille henne. Hun sprakk gang på gang, men hennes barn oi oi fantastisk temperament også på utstilling. Men som eldre dame har jeg stilt henne igjen og der var det helomvending. Hun koste seg! Stod å trampet på dommerbordet. Antagelig ble det litt for mye hormoner i kroppen hennes som ung he heFlört

Mitt poeng er bare at en skal være forsiktig med å si at det er kun de skogkatter som takler utstilling som skal avles på, eller gi de signalene.

Og dersom det er så lett å få en EX hva er da poenget??

Det jeg har registrert er at det er svært få kull som blir annonsert på siden til NU og den er også lite besøkt. Det jeg lurer litt på er om kanskje kravene vriker litt avskrekkende?

Jeg er svært enig at en skal stille krav for å oppnå mer beviste oppdrettere, men om vi ikke får oppdrettere til å bli med i NU og sidene aktive får vi heller ikke frem budskapet eller…..

Dette er en hårfin balansegang og jeg mener ikke å kritisere, men tenkte det kunne være spennende å få igang en litt diskusjon rundt det og så får vi se hva folk tenker.

Jeg er med på ALT så lenge det er fornuftige løsnigner for å bevare rasens helse og topp temperament, og ikke minst typen.Glad

Pulcherimas
2008-10-09 17:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Hejsan : )

Har själv upptäckt hur mycket jag kikar på öron…….och visst är ett par öron i harmoni med resten av katten och som sitter välbalanserat en stor del av "looken"! Dock undrar jag vad som kommer att vara på modet om 5-6 år??? Det har sagts förut men tål att sägas igen; vi får inte förlora storlek och tyngd på våra skogisar till förmån för smådetaljer. Men det är min åsikt, det.

Detta som Julie tar upp om att använda hanar som är sålda till enbart sällskap innan de kastreras, tycker jag är en förnämlig tanke. Och även om jag kan hålla med om att domarnas eventuella ex-utlåtande kan vara det enda "objektiva" sättet att få en bedömning av rastypiskheten, kan man sällan begära att hanen både ska ställas och lånas ut till en parning. Man får vara glad åt att få den sistnämnda möjligheten åtminstone. Ett HCM-test på hanen kan man, om inte annat, bekosta själv, men jag tror att det skulle stöta på större problem med att dra iväg honom på en utställning (ägaren ska t.ex vara medlem i kattklubb)

Är inne här och kikar då och då, och tycker det är lite konstigt att inte fler trådar/diskussioner sätts igång. Å andra sidan har jag ju inte hjälpt till själv så där till övers Flört

/Monica

Sagolika
2008-10-09 21:42
#16

#12 Katla är underbar! Kyss

skaujentas
2008-10-11 01:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16 Tusen takk for det. katla er nær mitt hjerte såesielt siden hun ligner mye på sin morfar S*Restless Lynx som døde alt for tidlig!

#15 Godt sagt du fikk frem det jeg mente på en klar og tydelig måte Skrattande

Å prøve å følge moten er litt farlig…..Sist helg så ble en av mone barnebarn BIS begge dagene og det er jeg stolt over. han har masse pels et flott harmonsik hode og en utrolig kropp og benstamme. Og er kommer det med moten…dette var ikke på moten når hans mor Hedda vokste opp og hun var utrolig til jente å være, men fikk beskjed om at hun hadde for mye pels skulle vært lengre i hodet og ingen av dommerne vektla hennes fantstiske kropp, benstamme og kondisjon. Derimot fikk hun hele tiden høre at hun skulle vært lengre i hodet og mer "ekstrem" Det er derfor jeg dra frem henne og hennes sønner som eksempel fordi i dag sier dommerne at hennes avkom som er svært lik henne at de er nærmest perfekte altså vektlegger de annerledes i dag enn den gangen.

Jeg legger ved for å illustrere Hedda 4mnd gammel et der hun holdes av matmor Nan.

skaujentas
2008-10-11 01:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Og her hennes sønn Bernhard Bonjour NFO a 23 nesten 5mnd gammel.

skaujentas
2008-10-11 01:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Han er litt eldre på bildene enn sin mor, men her er 1 bilde av Hedda 7-8 mnd gammel. Hun var rå i mine øyne da…Tyst

Men fortsatt var det knapt noen dommer som vektla hennes størrelse og kropp. Knapt nok en kommentar om det…kun fokus på at ørene kunne vært spissere og at hun skulle vært lengre i profilen og mindre pelset skulle hun også være….

Hun har fått et kull med 4 gutter og 1 jente som alle for skryt av de kvalitetene de knapt nevnte når hun var ung og jeg tørr påstå tatt sine nommer og BIS`er på grunn av. Kattungene hennes er uten unntak alltid i panel og får som regel stemmer. Bernhard har nå 2 BIS`er. Hva har skjedd  på disse årene????

Motebølge kaller jeg det….og selv om jeg og Nan ble skuffet den gangen av at det ikke alltid gikk så bra som vi håpet og faktisk oppriktig sjokkert over enkeltes dommeres bedømning av henne.. så mente vi begge at hun i fult monn var skogkatt og ønsket og ønsker å avle denne typen skogkatt.

Flört

Pulcherimas
2008-10-11 02:28
#20

Din H-kull, Julie…..Kyss. Det tyckte jag då, och det tycker jag nu.

Och den lille BIS-vinnaren - såg (och klämde på) hela kullen på MSK´s utställning i september. Helt ljuvliga! Blev nog allra mest förtjust i Bella Blue.

Man kan fråga sig vilka som styr modet mest; domarna eller uppfödarna?

/Monica

Annons:
Mulan
2008-10-11 03:17
#21

#20 Personligen var jag mer styrd av domarnas åsikter tidigare, som ny och okunnig, men ju längre man håller på desto mer inser man att det handlar om sin egen tolkning av rasstandarden mer än domarnas i avelsarbetet. På vår Ushi La Peyre*ES har vi haft flera olika domare. Några har dömt bort honom totalt p g a hans "små" öron. Ushkis öron är i minsta laget, jag hade gärna sett dem aningens större, men det är ju inte världens undergång.. Ett par andra domare har bara älskat honom, och han har varit nominerad både som 11månaders hane som junior. JAG gillar Ushki, han har enormt fin pälskvalitet som jag behöver i mitt avelsarbete, han har ett sagoligt trevligt temperament, sköter sig finfint trots att han just nu är hyperfertil, och en trevlig helhet o harmoni i mina ögon.. Sen finns det saker jag önskar bättre, men å andra sidan är det ju det som jag kallar avelsarbete, att vi jobbar för förbättring hela tiden av sådant som inte redan finns o som vi önskar.

Helt enkelt är det samma med domare som oss vanliga dödliga, de jobbar med bedömningar och självfallet har alla olika sådana även om de alla faller inom ramen för rasstandarden. Problemet om man enbart skulle lita på domare i avelsarbetet är att man skulle få byta strategier med jämna mellanrum.. Ibland typ varannan helg.. Å det är ju inte så lätt.. Så jag har mina favvisdomare som jag tycker har ungefär samma tycke som jag, och sen har jag mindre favvisdomare, som jag respekterar, men vars bedömningar jag tar lite med en nypa salt. Jag avlar inte för att få fram BIS-katter, även om det är enormt kul med framgång, jag avlar för att få fram sunda, rastypiska skogkatter av god storlek och harmoni samt med fantastiskt temperament. Sen om det blir utställningsstjärnor eller ej skiter jag fullkomligt i… CoolSkrattandeOskyldig

mvh Malin

skaujentas
2008-10-11 21:34
#22

"21 Du skriver mye av de samme tankene jeg har gjort meg. Dommerne er kun menensker de også og noen er gode og stabile og andre er det ikke. Men allikevel skulle jeg ønske en mer jevn og stabil bedømning.

Jeg blir trist når jeg for eksempel med prat med enkelte dommerne og de forteller at de dømmer etter hvor der er!!!!!

Altså er de i Norge eller i Sverige dømmer de gjerne på et sett, men er de nedover i europan dømmer de på en annen måte og vektelegger annerledes. …..hva er dette????'

Blant annet vet jeg at nedover på kontinentet så vil de ikke ha skogkatten større en medium og kommer man med en stor skogkatt så får de faktisk TREKK for det, men de samme dommerne når de kommer til skandinavia vil gi poeng for størrelse og en liten annen type skogkatt..hm…..

Til og med inad i skandinavia og dannmark vil de bedømme forskjellig. Dette liker jeg ikke. Jeg har respekt for dommerne, men ikke så mye at jeg ikke tørr kritisere dem.

Ikke rart når vi innimellom inviterer litt uvanelige dommere som bare bedømmer nedover får seg et sjokk når de kommer hit og ser vår type skogkatt.

Vi har lik standard og hvorfor blir da skogkatten så ulik? Ja vi som oppdrettere har like mye ansvar som dommere, men nyoppstartede oppdretter vil lytte til dommere også utstillere og de har en enorm påvrikningskraft.

jeg mister litt lysten til å gå på utstilling når jeg føler det nærmer seg bingospill…..alt kommer ann på hvilken dommer du får og hva som er på moten og i hvilken land du er i……og hvem som står og holder motastanderens katt….

Jeg VIL tape for en som har en katt bedre enn meg fordi da vet jeg at den dagen jeg kommer med en katt som er bedre denne gangen så vinner jeg. Utstilling betyr ikke all verden for meg og jeg går lite på utstillinger, men jeg ser jo hvor sterkt det påvriker andre og må ta det til etteretning!

Jeg kommer alltid til å avle den typen jeg syns er riktig og kan begrunne alt fordi jeg har tenkt grundig gjennom hav jeg driver med, men klart jeg syns det er trivelig om avkommene mine gjør det bra på utstilling!

SkrattandeFlörtTyst

Mulan
2008-10-12 01:13
#23

"22 Kattutställning är en bedömningssport. Liksom i alla bedömningssporter så får domarna skit hur de än gör, och alla domare har olika saker som de premierar, men samtidigt har de en poäng att följa. Visst, jag kan ta en del saker som sägs om mina katter med en nypa salt, och det är olika motstånd på olika utställningar. Ibland har man tur o ibland har man otur. Vissa gånger får ens bästa katter stryk i hård konkurrens o blir ex 2 medan de sämsta glider på ett bananskal och blir NOM för att de är de enda kattungarna som den domaren har osv.

Jag ser rasstandarden som en ram, o inom denna ram finns många variationer som ändå kan kallas rastypiska.

Jag upplever inte att man nere på kontinenten vill ha skogkatten som medium, tvärtom.. Däremot så fäster man ofta inte lika stor vikt vid t ex öronen och öronstorleken.

Det är också upp till oss uppfödare att upplysa våra kattungeköpare om att inte blint lyssna på domare. En del domare är bättre på skogkatter än andra, men generellt tycker jag nog att de flesta domare gör ett bra jobb utifrån sina förutsättningar. Sedan kommer man ju alltid att ha sina favoriter, men också veta att just den katten man tävlar med för dagen inte är den domarens favorittyp… Flört

mvh Malin

skaujentas
2008-10-12 04:35
#24

" 23 Ja det er sant at det er ikke lett å være dommer! Av og til er uansett hva de sier og gjør feil og har sett eksempler på dette også desverre.

Jeg har sittet i skoogkatringen sitt styre i norge og der har vi fått en god del klager på at dommere har sagt sånt som denne er for stor osv om skogkatter, og jeg har har noe av dette direkte fra dommere selv, men det varierer sikkert fra land til land der nede også.

Jeg ernig med deg stort sett syns jeg dommerne gjør et godt arbeid. jeg har mange ganger tenkt at det er ikke lett å sitte der med en hel "haug" med utstillerer og deres forventnigner. noen tar det bra å tape andre ikke så bra.

Men jeg liker ikke helt det jeg kaller "motebølger" og tanken min er ved en bevisstgjøring av dette og få en diskujson rundt dette så vil det kanskje kunne resultere i mer beviste oppdretter og kaskje vi får flere workshop hvor en kan komme i en dialog med dommerne. jeg har stor tro på det å kommunisere. Når jeg hører gjentagende sukk og stønn på utstillinger og klaging og ganske stygge kommentarer om dommere som "de er helt ubrukelige" osv så tenker jeg at det er kanskje på tide å lufte dette litt???

Har startet en tråd på det andre svenske forumet også og fått noen reaksjoner på detGlad

Og på spørreundersøkelsen så viser den foreløpig godt over halvparten bare er av og til fornøyde, men det virker ikke som noen av dem har skrevet noe om hvorfor på tråden. En antyder at jeg skriver som jeg gjør fordi jeg visstnok ikke gjør det så bra på utstilling og derfor må kritisere. Og da tenker jeg at er det slik at en ikke kan si noe sette noen spørsmåltegn og lufte det faktsik mange sier uten å ha "dårlig" motivasjon?

Ja ja jeg er veldig direkte og kalle en spade for en spade og det kan vel bli litt for mye av det gode det….FlörtTyst

skaujentas
2008-10-12 04:36
#25

" 23 Ja det er sant at det er ikke lett å være dommer! Av og til er uansett hva de sier og gjør feil og har sett eksempler på dette også desverre.

Jeg har sittet i skoogkatringen sitt styre i norge og der har vi fått en god del klager på at dommere har sagt sånt som denne er for stor osv om skogkatter, og jeg har har noe av dette direkte fra dommere selv, men det varierer sikkert fra land til land der nede også.

Jeg ernig med deg stort sett syns jeg dommerne gjør et godt arbeid. jeg har mange ganger tenkt at det er ikke lett å sitte der med en hel "haug" med utstillerer og deres forventnigner. noen tar det bra å tape andre ikke så bra.

Men jeg liker ikke helt det jeg kaller "motebølger" og tanken min er ved en bevisstgjøring av dette og få en diskujson rundt dette så vil det kanskje kunne resultere i mer beviste oppdretter og kaskje vi får flere workshop hvor en kan komme i en dialog med dommerne. jeg har stor tro på det å kommunisere. Når jeg hører gjentagende sukk og stønn på utstillinger og klaging og ganske stygge kommentarer om dommere som "de er helt ubrukelige" osv så tenker jeg at det er kanskje på tide å lufte dette litt???

Har startet en tråd på det andre svenske forumet også og fått noen reaksjoner på detGlad

Og på spørreundersøkelsen så viser den foreløpig godt over halvparten bare er av og til fornøyde, men det virker ikke som noen av dem har skrevet noe om hvorfor på tråden. En antyder at jeg skriver som jeg gjør fordi jeg visstnok ikke gjør det så bra på utstilling og derfor må kritisere. Og da tenker jeg at er det slik at en ikke kan si noe sette noen spørsmåltegn og lufte det faktsik mange sier uten å ha "dårlig" motivasjon?

Ja ja jeg er veldig direkte og kalle en spade for en spade og det kan vel bli litt for mye av det gode det….FlörtTyst

Mulan
2008-10-12 21:21
#26

#25 Det finns väl ett "Bäst före-datum" även på domare… Flört 

Jag ser utställningar främst som ett tillfälle att jämföra mina katter med andras plus att se hur de reagerar i en sådan miljö och träna dem, men också för att umgås och träffa andra kattentusiaster. Ibland har vi haft förmånen att få kalasfina resultat, men även det motsatta. Jag accepterar våra domares olikheter och förstår att det inte alltid är lätt att döma. I panelen har man t ex oerhört kort tid på sig att bedöma katterna. Samtidigt tycker jag det är lite befriande med att det är lite variabla resultat, för en del domare prioriterar vissa saker och andra domare premierar annat. Det gör att det finns ett utrymme för variation, och det är ju ändå bra sett ur avelssynpunkt tycker jag. Inom rasstandardens ram såklart.

mvh Malin

skaujentas
2008-10-12 23:44
#27

# 26 ja det er jeg helt enig. Det er fint at dommerne priorieter litt forskjellig slik at det er variasjon inne for standarden. Det er det aller koseligste å treffe andre og høre hva de tenker og syns. Jeg har skravlet sukk litt for mye og har til og med glemt å vise frem katter og mistet bedømning sukk det var ikke bra!Förvånad

Og den siden du sier med å se andres katter er virkelig sunt. Jeg har flerer ganger tenkt HVA når jeg kommer på utstilling og skjønner jeg har sett meg litt blind på avkom eller kattene mine hjemme. En gang så kritiserte jeg ihjel kattungene og så kun feilene og var i sjokk når det gikk så bra…verre er det når det er andre veien når de kanskje ikke var riktig så bra som jeg trodde når jeg får se de sammen med andre og den biten er vel den en trenger aller mest…bli dratt litt ned på bakken igjen he heTyst

men kjære deg malin er det bare du og jeg som er aktiv inne på dette forumet?? Nå ringer jeg deg snart så vi kan skravle istedenfor at vi "prater og disukterer" her på på tråden he he

Skrattande

uansett setter pris på dine meniger fordi du tørr virkleig i si dem!

Annons:
Upp till toppen
Annons: